انواع ارتودنسی دندان که برای مشکلات نامرتبی دندان ها و شکل استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرند شامل

نوع ثابت ، متحرک و نامرئی هستند


ارتودنسی ثابت

در این نوع ارتودنسی به کمک سیم و نگین هایی که بر روی دندان های بیمار توسط متخصص متصل می شود. به مرور زمان دندان های بیمار را جا به جا می کند و همچنین به کمک کش هایی که به عنوان کش های رنگی نیز شناخته می شود. ناهنجاری فکی، زاویه تماس دندان های بالا و پایین را درمان می کنند. بیمار نمیتواند درطول درمان ارتودنسی های ثابت را از دهان خارج کند. و برای جا به جایی باید به پزشک خود مراجعه کند.

در این روش درمان، بیمار باید ماهی یک بار برای اصلاح وضعیت پلاک‌ها و برای اصلاح بی نظمی های دندان به متخصص مراجعه کند. دوره درمان در این حالت از چند ماه تا چند سال می تواند طول بکشد. اما در مورد این مسئله که درمان ارتودنسی دقیقا چقدر طول می کشد، تنها یک دندانپزشک خوب پس از بررسی وضعیت بیمار می تواند طول درمان را مشخص کند.

انواع ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت سرامیکی

ارتودنسی ثابت فلزی

ارتودنسی ثابت لینگوال

ارتودنسی ثابت دیمون

فواید ارتودنسی ثابت

  • تاثیر و عملکرد بسیار بالا
  • هزینه مناسب نسبت به دیگر روش های ارتودنسی دندان
  • برای همه سنین اعم از کودکان و بزرگسالان مناسب است.
  • تقریبا می توان برای تمام ناهنجاری فکی و نامرتبی های دندانی که به کمک ارتودنسی درمان میشود، استفاده کرد.
  • در این درمان نیازی به همکاری بیمار برای درمان (به جزء مراقبت و بهداشت دهان و دندان) وجود ندارد و درمان به خودی خود انجام می شود.

معایب ارتودنسی ثابت

  • نیاز به مراقبت بیشتر نسبت به دیگر روش ها (به دلیل وجود براکت و سیم ها، باید با دقت بیشتری از دندان ها مراقبت کرد تا از تجمع باکتری و پوسیدگی دندان جلوگیری شود.)
  • عدم حفظ زیبایی دهان و دندان (این براکت ها و سیم ها در جلوی دندان قرار دارند، توسط دیگران دیده می شوند و روی زیبایی لبخند بیمار تاثیر میگذارند.)
  • متحرک نبودن ارتودنسی ثابت (ارتودنسی ثابت فقط توسط پزشک از دهان خارج میشوند. شما نمی توانید در هنگام خوردن و آشامیدن آن ها را از دهان خود خارج کنید.)

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک قالبی از فک بالا و پایین تهیه شده و در ادامه پلاکی برای دندان ها تولید می شود که بیمار باید در مدت زمان خاص، آن را در دهان خود قرار بدهد.

از مزیت های اصلی که ارتودنسی متحرک دارد. این است که شما می توانید هر زمان که خواستید آن را از دهان خود خارج کنید. به این صورت که بیمار قادر است در صورت احساس ناراحتی در زمان خوردن و یا آشامیدن، پلاک را از دهان خود خارج کرده و پس از خوردن و شست و شوی دهان، مجددا پلاک را در دهان قرار دهد. در این روش از ارتودنسی بهداشت یک اصل مهم به شمار می آید ولی نسبت به ارتودنسی ثابت کار را کمی برای شما ساده تر می کند. از همین رو ریسک خرابی دندان ها در ارتودنسی متحرک درمقایسه با ارتودنسی ثابت کاهش خواهد یافت. این روش معمولا برای دندان هایی که خرابی و کجی کمتر دارند مورد استفاده است و در مورد ناهنجاری های زیاد کاربرد چندان مناسبی ندارد.

مزایای ارتودنسی متحرک

  • متحرک بودن
  • هزینه کمتر به نسبت اورتودنسی نامرئی

معایب ارتودنسی متحرک

زیبایی ارتودنسی های نامرئی و لینگوال را ندارند.


ارتودنسی نامرئی

در این روش بیمار می تواند از بریس نامرئی، متحرک و راحتی استفاده کنند. که به هیچ وجه جلب توجه نمی‌کند. و مشخص نیست که دندان های خود را ارتودنسی کرده اید. در ارتودنسی نامرئی دندان از مواد پلاستیک شفاف و سخت برای ردیف کردن دندان‌ ها استفاده می‌ شود.

بریس اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی برای کودکان و بزرگسالان از پلاستیک شفاف ساخته شده. به همین خاطر تقریبا قابل رویت نمی باشد.

این پلاستیک های شفاف در هر روز باید برای ۲۲ تا ۲۳ ساعت بر روی دندان ها قرار گیرند تا بهترین نتایج ممکن حاصل شود. با تقبل هزینه ارتودنسی نامرئی می‌توان به راحتی برای غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ارتودنسی از دهان خارج کرد. برای استفاده از این روش باید همه دندان‌های دائمی رشد کرده باشد. قیمت ارتودنسی نامرئی نسبت به روش های متداول دیگر بالاتر میباشد.

اورتودنسی نامرئی

فواید ارتودنسی نامرئی

  • این قالب ها، در هنگام استفاده دیده نمی شوند و زیبایی و اعتماد به نفس افراد به طور کامل حفظ می شود.
  • متحرک بودن: بیمار هر وقت که بخواهد هنگام خوردن و آشامیدن براحتی می توان آن را از دهان خود خارج کند.

معایب ارتودنسی نامرئی

  • هزینه ارتودنسی نامرئی زیاد است.
  • فقط برای نامرتبی های ساده (یک الی چند دندان) می توان استفاده کرد.
  • برای کودکان مناسب نیست.

تمامی محصولات دندانپزشکی در سایت Dentalexpress.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *