همان طور که در مقالات قبل گفتیم، دندان مصنوعی جایگزین بسیار خوبی برای دندان از دست رفته میباشد. برخی از انواع دندان های مصنوعی قابل حمل و جداشدنی بودند. و برخی از آن ها مانند ایمپلنت در استخوان فک کاشته میشوند.

در این مقاله میخواهیم درباره ی نحوه ی نگهداری و مراقبت از دندان های مصنوعی متحرک صحبت کنیم. زیرا که تمیز نگهداشتن دندان های مصنوعی همانند دندان های واقعی دارای اولویت زیادی است. اما به یاد داشته باشید که تمیزکردن این نوع دندان ها یک مقدار زحمت بیشتری برای فرد دارد.

چگونه از دندان های مصنوعی نگهداری کنیم؟

همانند دندان های واقعی، دندان های مصنوعی هم در معرض کثیفی و چسبیدن ذرات غذا میباشند. این ذرات غذا پس از خوردن و آشامیدن روی دندان ها باقی خواهند ماند و با پاک نشدنشان منجر به عفونت و بوی بد دهان خواهند شد.

به همین جهت تمیز نگهداشتن دندان ها امر بسیار ضروری میباشد. برای تمیز کردن این دندان ها در روز نیاز به وقت گذاشتن دارید و بهتر است پس از هر وعده غذا تمیز کردن صورت گیرد.

برای تمیز کردن دندان ها نیاز به یک مسواک نرم، آب و محلول تمیزکننده دارید به یاد داشته باشید. که محلول های تمیز کننده برای دندان های مصنوعی جایگزین خمیردندان برای دندان های واقعی میباشند.

مراحل تمیز کردن دندان های مصنوعی

  1. هنگام خارج کردن دندان های مصنوعی بالای سینک دستشویی ایستاده و یا یک حوله ی نرم گذاشته تا در صورت افتادن دندان ها منجر به شکستن و یا آسیب دیدن دندان ها نشود.
  2. دندان ها را با آب گرم بشویید به یاد داشته باشید. آب جوش موجب تغییر شکل دندان های مصنوعی خواهند شد.
  3. با یک مسواک نرم شروع به شستشوی تمامی دندان مصنوعی کنید تا ذرات غذا و جرم ها از آن جدا شوند. میتوانید درهنگام مسواک زدن از محلول های شستشو ویا صابون دست ملایم استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید خمیر دندان موجب بروز خراش هایی روی دندان مصنوعی خواهد شد و استفاده از آن توصیه نمیشود.
  4. شب ها هنگام خواب دندان مصنوعی خود را در آب ولرم ( نه جوش) و یا محلول های نگهدارنده ی دندان مصنوعی قرار دهید تا در هنگام شب دندان های مرطوب باقی بمانند.

نکات نگهداری دندان های مصنوعی

به توصیه ی پزشک حداقل روزی یک بار باید دندان های خود را مسواک بزنید. اما بهترین حالت پس ازهر وعده ی غذایی میباشد.

هیچگاه دندان مصنوعی خود را با خمیر دندان تمیز نکنید زیرا موجب خراشیدگی و ساییدگی روی دندان ها میشود. به جای خمیردندان میتوانید از محلول های شستشوی دندان های مصنوعی و یا صابون های ملایم استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید همواره دهان و زبان خود را با خمیردندان تمیز کنید. تا از بوی بد دهان جلوگیری کنید.

اگر از دندان مصنوعی های تکه ای استفاده میکنید، پس از در آوردن دندان مصنوعی خود حتما دندان های واقعی خود را با خمیر دندان تمیز کنید و نخ دندان بکشید.

حتما حتما دندان های مصنوعی خود را پس از در آوردن و قبل از خواب در آب ولرم یا محلول های نگهداری دندان های مصنوعی قرار دهید تا ازخشک شدن دندان ها جلوگیری کنید.

از سفید کننده های دندان های مصنوعی استفاده نکنید زیرا رنگ صورتی لثه های دندان مصنوعی را کم رنگ و یا بیرنگ خواهد کرد.

هیچگاه از اشیا تیز همانند خلال دندان برای تمیز کردن دندان های مصنوعی استفاده نکنید زیرا میتوانند به داخل دندان رفته و موجب ایجاد زخم در لثه شما بشود.

آیا همیشه باید دندان های مصنوعی را در آب قرار داد؟

هر زمان که دندان های مصنوعی متحرک خود را از دهان در آوردید، باید آن را در آب ولرم و یا محلول نگهداری دندان مصنوعی قرار دهید.زیرا با از دست دادن رطوبت خود، مواد اکریلیک دندان ها خشک شده و شکننده و بد شکل میشود.

هر چه بهتر از دندان های خود مراقبت کنید و در حفظ رطوبت دندان ها بکوشید،طول عمر دندان های شما بیشتر خواهد شد.

چه زمانی دندان مصنوعی خشک میشود؟

گفتیم که مواد اکریلیک دندان های مصنوعی نیاز به حفظ رطوبت دارند. و در اثر از دست دادن رطوبت خشک خواهند شد.

اگر دندان های مصنوعی خشک شوند، بسیار شکننده میشوند و احتمال خورد شدن آن ها با کوچک ترین ضربه بالا میرود.

سپس موجب درد در دهان میشود. زیرا شکل خود را پس از خشک شدن از دست میدهد و در دهان جای نگرفته و یا لق میزند.

با خیساندن دندان ها در محلول های مخصوص احتمال آلوده شدن آن کمتر خواهدشد.پس در غیر این صورت با از دست دادن رطوبت خود احتمال بروز عفونت وآلودگی در آن افزایش خواهد یافت.

چه موقع باید با پزشک تماس بگیرید؟

افرادی که از دندان های مصنوعی استفاده میکنند به طور منظم سالی یک الی 2 بار باید به دکتر مراجعه کنند.اما بروز برخی از علائم هم نگران کننده هستند و باید به دکتر مراجعه شود.این علائم عبارتند از:

  • خشک شدن دندان ها
  • بوی بد دهان
  • بروز شکستگی یا فرسودگی
  • ایجاد زخم یا عفونت در دهان
  • خونریزی لثه ها
  • لق شدن دندان ها
  • سر و صدا کردن دندان ها در هنگام صحبت کردن

تمامی تجهیزات دندان پزشکی را میتوانید از فروشگاه آنلاین دنتال اکسپرس خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *