کیست دندان چیست؟

یکی از عمومی ترین معضلات و مشکلات دندان و لثه، آبسه کردن دندان میباشد. در مقالات بعدی حتما درباره ی آبسه دندان صحبت خواهیم کرد. اما باید بدانید که با رسیدگی نکردن و درمان نکردن این آبسه ها ،کیست دندان ایجاد میشود.

به طور کلی کیست ها , عفونت های درمان نشده هستند.این عفونت های دندانی گاهی لثه و فک و حتی صورت فرد را درگیر میکنند.

حتما به یاد داشته باشید در مرحله ی اول باید آبسه ی دندان ها را درمان کنید اما در صورت بروز کیست اصلا کاهلی نکنید و در اولید فرصت به پزشک مراجعه فرمایید.

کیست یا آبسه دندان چگونه ایجاد میشود؟

به طور کلی 3 علت اصلی دارند:

  1. جمع شدن پلاک در دهان: در صورت کاهلی در رعایت کردن بهداشت دهان و دندان، مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن و عدم مراجعه به دکتر دندانپزشک جهت جرم گیری این کیست ها به وجود می آیند.
  2. آسیب رسیدن به دندان: کیست های دندان غالبا عفونت های جمع شده میباشند.گاهی در پی صدمه رسیدن به دندان ها ممکن است عفونت به وجود بیاید و در صورت جمع شدن این عفونت کیست در محل آسیب دیدگی ایجاد شود.
  3. پوسیدگی دندان ها: یکی از دلایل اصلی پوسیدگی دندان میباشد. در صورت پوسیدگی عمیق دندان، دندان سوراخ شده و تمیز شدن این سوراخ ها مشکل میباشد. به همین دلیل جرم و آلودگی در این دندان های پوسیده باقی میماند و موجب ایجاد آبسه و سپس کیست میشود.

لازم به ذکر است اغلب افرادی که بشتر دچار التهاب در لثه میشوند درگیر کیست میشوند.همانطور ک در قبل گفتم باید پس از ایجاد کیست به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا کیست درمان نشده به استخوان فک آسیب زده و یا موجب کیست لثه ای هم میشود.

انواع کیست دندان کدامند؟

به طور کلی کیست های دندانی به 5 دسته ی اصلی تقسیم میشوند:

  1. کیست هایی که قبل از در آمدن دندان های عقل ایجاد میشوند.که عموما با کشیدن دندان های عقل رفع میشوند.
  2. کیست های پری آپیکال از انواع کیست های دندانی و لثه هستند. این کیست ها معمولا در اطراف ریشه دندان آسیب دیده تشکیل می شوند. دلیل اصلی این نوع عفونت، آسیب و صدمه دندان است.
  3. کیست هایی که از نوع پری اپیکال هستند و پس از کشیدن دندان به طور کامل از بین نمی روند، به عنوان کیست های باقیمانده شناخته می شوند.
  4. کیست های رویشی که قبل از درآمدن دندان های اصلی در کودکان به وجود می آید.این مدل کیست ها پس از در آمدن دندان ها از بین میروند.
  5. کیست های پریودنتال از خطرناک ترین مدل های کیست ها هستند.دلیل اصلی خطرناک بودن این کیست ها قابل تشخیص نبودن آن ها میباشد.این مدل کیست ها فقط و فقط با عکس برداری تشخیص داده میشوند و پس از تشخیص بلافاصله باید درمان شوند.زیرا در صورت درمان نشدن این مدل کیست ها استخوان فک دچار از بین رفتگی خواهند شد.درمان این مدل کیست ها هم فقط با عمل جراحی ممکن است.

علائم کیست یا آبسه دندانی چیست؟

کیست ها عموما در صورت عفونی نبودن بدون درد میباشند و اما در موارد بسیاری دارای درد زیادی میباشند.این کیست ها بافت نرم و توده ای کوچک دارند و قطرشان کمتر از یک اینچ میباشد.

کیست ها همیسه زیر پوست تشکیل شده و عموما در لب پایین، داخل لثه و یا گونه قرادارند.

کیست ها باعث برجسته شدن اسخوان فک میشوند و در مواردی باعث لق شدن و حرکت کردن دندان ها میشود.

عوارض کیست های دندانی چیست؟

  • اغلب به دلیل عفونت های بالا دارای درد زیادی میباشند.
  • کیست های دندانی تا مدت ها قابل تشخیص نیستند و درمان آن ها ممکن است ماه ها طول بکشد.
  • این کیست ها به دلیل فشار عفونت ممکن است به دندان های سالم کناری هم فشار آورد و موجب اسیب دیدگی آن ها هم بشود.
  • درمان نکردن کیست ها ممکن است با ادامه دار شدن آن ها موجب افتادن دندان بشود.
  • با درمان نکردن طی زمان زیاد موجب فشار بی رویه در استخوان فک و فرسودگی و اختلال در استخوان فک شود.

برای داشتن دندانی زیبا و دهانی سالم میتوانید به صفحه ما مراجعه کرده وانواع محصولات بهداشت دهان و دندان را ملاحظه و خریداری نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *