دندان مصنوعی چیست؟

هنگامی که دندان های سالم خود را از دست داده اید و دیگر راهی برای نگهداشتن این دندان ها ندارید. پیشنهاد دندانپزشک به شما داشتن دندان مصنوعی میباشد.به بیان دیگر دندان مصنوعی آخرین انتخاب برای داشتن یک دندان سالم میباشد. اما این امر به این دلیل نیست که این نوع دندان ها عملکرد و کاربرد خوبی ندارند.

در ادامه با انواع دندان های مصنوعی آشنا میشویم. همچنین در مقالات بعدی با نحوه ی ساخت و نگهداری و استفاده از دندان های مصنوعی آشنا خواهیم شد.

انواع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی یک جایگزین فوق العاده برای دندان های از دست رفته میباشد. این نوع دندان ها میتوانند از پلاستیک،فلز، مواد اکریلیک و … بسته به خواسته ی مراجعه کننده ساخته شوند.

از فواید این دندان ها بهبود در گفتار شخص و افزایش اعتماد به نفس از دست رفته ی فرد میباشد.

دندان مصنوعی کامل (پروتز کامل)

این مدل از دندان های مصنوعی از متداول ترین مدل ها میباشند. این مدل دندان مصنوعی کامل که از دندان ها و لثه های پروتزی تشکیل شده است مناسب افرادی میباشد که تمامی دندان های خود را در یکی از فک های بالا یا پایین و یا هر دو از دست داده اند.

این مدل دندان های پس از کشیدن دندان ها از لثه و پس از 8 تا 12 هفته استراحت و التیام لثه در دهان قرار داده میشود.

دندان مصنوعی کامل شامل دو نوع “معمولی” و “فوری” میباشد.

مدل معمولی بعد از کشیدن دندان ها و التیم یافتن بافت لثه که تقریبا 8 تا 12 هفته طول میکشد در دهان قرا میگیرد.

اما مدل فوری این مدل دندان ها از قبل تهیه شده و بلافاصله بعد از کشیدن دندان در دهان قرار میگیرد.این نوع دندان فوری تا زمان التیام یافتن لثه ها جهت قرار گرفتن دندان مصنوعی کامل معمولی در دهان قرار میگیرند.به دلیل التیام یافتن لثه ها بعد از کشیدن دندان و منقبض شدن لثه ها دندان های مصنوعی فوری گزینه ی مناسبی جهت ماندگاری بلند مدت در دهان نیستند.

دندان مصنوعی تکه ای ( پروتز پارسیل)

دندان مصنوعی های تکه ای برای افرادی مناسب است. که چند عدد از دندان های خود را در فک بالا یا پایین یا هر دو از دست داده اند. این نوع دندان ها از یک پایه ی پلاستیکی همرنگ با لثه ی فرد و یک بدنه ی فلزی تشکیل شده است. این نوع دندان مصنوعی ظاهری طبیعی دارد و بسیار ظریف و همچنین قابل حمل میباشد.

دندان مصنوعی های تکه ای مخصوص افرادی است که چند عدد از دندان های خود را از دست داده اند. و نه همه ی دندان های یک فک را.سپس این دندان ها با استفاده از یک قلاب به دندان های کناری متصل میشوند.

دندان مصنوعی ثابت ( ایمپلنت)

همان طور که گفتیم دندان مصنوعی های کامل و تکه ای دندان های قابل حرکت هستند. اما دندان های ایمپلنت یا همان دندان های مصنوعی ثابت در داخل استخوان فک کاشته میشوند.

برای کاشت ایمپلنت یک قلاب فلزی در داخل فک کاشته شده و پس از حدود 6 ماه که استخوان فک اطراف این قلاب رشد کرده دندان مصنوعی ثابت را به آن وصل میکنند.

البته دندان مصنوعی های ثابت مناسب همه ی افراد نیستند.برای اطلاع از ایمپلنت و اطلاع از اینکه ایمپلنت مناسب چه افرادی است کلیک کنید.

دندان مصنوعی ژله ای

این مدل دندان های مصنوعی با تشخیص پزشک با توجه به وضعیت دندان ها و استخوان های فک بیمار تجویز خواهد شد.

این مدل دندان ها نسب به دندان مصنوعی های ذکر شده منعطف تر هستند و اصلا حساسیت زا نیستند. این مدل دندان ها دیگر نیازی به چسب ندارد و به راحتی به لثه میچسبد.

از معایب دندان مصنوعی های ژله ای میتوان به قیمت بالا، نامناسب بودن برای عمل جویدن، تحلیل دندان های زیرین و امکان عدم تطابق با فک و دندان ها اشاره کرد.


تمامی تجهیزات دندانپزشکی را میتوانید از فروشگاه آنلاین دنتال اکسپرس تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *