ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان، یک نوع پروتز کاشتنی است که با پیچ ها و میله های از جنس فلز سازگار با بدن، با روش جراحی زیر لثه در داخل استخوان جای داده می شود. این پیچ ها دقیقا مانند ریشه دندان عمل می کند و به دندان پزشک این امکان را می دهد تا با استفاده از پروتزهای دندانی، روکش ایمپلنت را بر روی آنها قرار دهد.

این فلزها معمولا تیتانیوم و یا زیرکونیا می باشد که کاملا با بدن سازگار است و هیچ حساسیتی را برای محیط دهان ایجاد نمی کند.

دندان پزشک در لثه سوراخی ایجاد می کند و ایمپلنت را در داخل فک قرار می دهد، چند ماه طول می کشد که به بافت استخوان جوش بخورد، بعد از آنکه جوش خورد روکش دندان و یا دندان مصنوعی را بر روی آن قرار می دهند که در جای خود ثابت و محکم نگه می دارد.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

زیبایی دهان
  1. یکی از مزایای بسیار مهم ایمپلنت زیبای و طبیعی بودن آن است، و به دلیل محکم شدن در فک ماندگاری بالایی نیز دارد. که در واقع می توان گفت تا پایان عمر باقی میماند. باعث افزایش اعتماد بنفس نیز می شود.
  2. باعث بهبود عملکرد دهان و دندان می شود. وقتی یکی از دندان ها نباشد یا لق باشد در فرآیند جویدن دچار مشکل می شوند. و همینطور باعث کاستی در صحبت کردن می شود. ایمپلنت یا کاشت دندان با برطرف کردن این مشکل باعث بهود عملکرد دندان و دهان می شود.
  3. ایمپلنت با پایه های ثابت و محکم نیازی به چسب های آلوده و آزار دهنده ندارد.
  4. پروتزهای محرک در هنگام غذا خوردن و یا صحبت کردن ممکن است برای شما ناراحتی ایجاد کنند ولی با این درمان می توانید با خیال راحت و آسایش از خوردن غذایتان و یا صحبت کردن لذت ببرید.
  5. با ایمپلنت کردن دندانهای دیگر قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمی شوند و حتی از آنها پشتیبانی نیز میکند.
  6. زمانی که جای یک دندان خالی باشد، لثه آسیب پذیرتر می شود، که با کاشت دائم دندان این مشکل برطرف می شود که به حفظ سلامت دندان و دهان کمک می کند.

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

1- نیاز به انجام عمل جراحی متعدد

از دیگر معایب کاشت ایمپلنت این است که بسته به شرایط بیمار ممکن است. نیاز به جراحی های دیگری پیش از کاشت ایمپلنت باشد.

2- خطرات و عوارض جانبی ناشی از انجام عمل جراحی

• درد و احساس ناراحتی
  • کبودی اطراف ناحیه عمل شده
  • تورم صورت و لثه
  • خونریزی خفیف پس از عمل جراحی

3- زمان بهبودی طولانی مدت

یکی از مهمترین معایب کاشت ایمپلنت این است.که زمان انتظار برای بهبودی کامل پس از کاشت دندان بسیار طولانی است. روش کاشت دندان حدود ۳ تا ۶ ماه برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان دندان پیش از انجام آخرین مرحله زمان می برد.

4- عدم موفقیت کاشت دندان

در صورتی که شرایط بیمار پیش از کاشت ایمپلنت به درستی بررسی نشده باشد و یا دندانپزشک تجربه کافی برای کاشت ایمپلنت نداشته باشد ممکن است مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند و کاشت دندان در کوتاه مدت یا بلند مدت با عدم موفقیت مواجه شود.

کاشت دندان به روش ایمپلنت را نمی‌توان روی تمام بیماران انجام داد، برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

اثرات منفی ایمپلنت های دندانی چیست؟

عفونت در مرحله کاشت ایمپلنت یا پس از آن ممکن است به بافت های اطراف مانند دندان های دیگر یا رگ ها آسیب وارد کند. همچنین کاشت دندان به روش ایمپلنت ممکن است. به رشته های عصبی نیز آسیب رسانده و موجب شود بیمار درد شدیدی احساس کند. بی حسی یا احساس خارش در دندانهای طبیعی دیگر، لثه، لب ها، چانه و مشکلات سینوسی زمانیکه ایمپلنت ها در فک بالا کاشته می شوند؛ نیز از دیگر اثرات منفی ایمپلنت های دندانی است که البته در صورتیکه پزشک تخصص کافی در ایمپلنت دندان نداشته باشد به ندرت در بیمار مشاهده می شود.

• عفونت در محل کاشت ایمپلنت

عفونت در محل کاشت ایمپلنت ممکن است حین عمل جراحی یا بعد از آن ایجاد شود. ریسک فاکتورهای ایجاد عفونت شامل مبتلا بودن به بیماری‌های سیستم ایمنی، کشیدن سیگار و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

• عدم تراکم استخوان کافی

عدم موفقیت کوتاه مدت پس از کاشت دندان به روش ایمپلنت ممکن است به علت عدم تراکم استخوان کافی ایجاد شود. اگر دندانپزشک عمل کاشت ایمپلنت را بدون وجود استخوان کافی درفک تکمیل کند. ایمپلنت به درستی به استخوان جوش نخورده و لق شده یا از جای خود خارج می شود.

• واکنش های آلرژیک

ایجاد واکنش های آلرژیک به تیتانیوم یا فلزات دیگری که برای ساخت پایه ایمپلنت استفاده میشود. به ندرت اتفاق می‌افتد. علائم آلرژیک می تواند شامل تب، تحلیل لثه یا احساس خارش باشد.

برای مشاهده محصولات اینجا کلیک کنید .