بیلچینگ دندان

بیلچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن دندان ها می­باشد که یا در مطب توسط پزشک یا در خانه توسط خود فرد انجام می­شود.  از آن جایی که سفیدی دندان ها لبخند زیباتری به صورت می بخشد و نقش بسیار زیادی در زیبایی صورت دارد، موجب افزایش اعتماد به نفس فرد میشودبه همین دلیل بیلچینگ دندان طرفداران بسیار زیادی دارد.

دندان ما از 2 بخش مینا دندان وعاج دندان تشکیل میشود.مینای دندان روی قسمت عاج دندان قرار میگیرد و سفیدی دندان به خاطر وجود همین مینا دندان میباشد.عوامل مختلفی از افزایش سن ، برخی نوشیدنی ها و … که در این مقاله به طور مفصل راجع به آن ها صحبت میکنیم باعث کاهش ضخامت مینا دندان میشوند.با کمتر شدن ضخامت مینای دندان عاج دندان بیشتر خودش را نشان میدهد و زردی دندان به چشم ما خواهد آمد.بیلچینگ دندان با سفید کردن دندان در دسته ی روش های اصلاح طرح لبخند قرار میگیرد.

دلایل تغییر رنگ دندان دندان ها چیست؟

تجربه نشان داده است که حتی با وجود مسواک زدن، برخی اوقات رنگ دندان ها، تغییر پیدا می‌کند. اما در هر صورت یکی از راه های پیشگیری از بروز هرگونه تغییر رنگ مسواک زدن و رعایت نکات بهداشت دهان و دندان است.

از دلایل عمده ی تغییر رنگ دندان ها به شرح زیر است:

افزایش سن

گفتیم که مینای دندان بر روی عاج دندان قرار دارد که زردی دندان به دلیل نمایان شدن عاج دندان میباشد. با گذشت زمان لایه ی مینا تحلیل رفته و نازک میشود و عاج دندان جلوه می کند. که این لایه نسبتا زد است.

خوراکی ها و نوشیدنی ها

برخی نوشیدنی های کافئین دار و نوشابه ها و چای و قهوه های غلیظ باعث زدی دندان میشوند.این نوشیدنی ها عملا خاصیت زردکنندگی دندان را دارند.

مصرف دخانیات

دخانیات دارای دو ماده سمی نیکوتین و قطران هستند که به طور ویژه باعث تغییر رنگ و زرد و تیره شدن دندان ها میشوند.

برخی داروها

برخی دارو ها مانند آنتی بیوتیک ها خاصیت زرد کنندگی دندان ها را دارند. حتی آنتی هیستامین ها هم این خاصیت را دارند.

آبسه و کیست دهان

بروز برخی آبسه ها و کیست ها باعث از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه نمایان شدن عاج دندان میشوند.

انواع بیلچینگ

بیلچینگ از محبوب ترین روش های درمانی دندانپزشکی میباشد ، که با کمک ان میتوان رنگدانه های غیرطبیعی سطح دندان را از بین برد.

نکته جالبی که درباره ی بیلچینگ باید بدانید این است که این روش اصلا روی روکش ها و ایملنت ها جواب نمیدهد.

به طور کلی 2 روش انجام بیلچینگ داریم :

بیلچینگ درمطب

در این روش،بیلپچینگ در مطب توسط دندانپزشک با مواد شیمیایی مخصوص بیلچینگ با غلظت بالا و مدن زمان بین 30 تا 60 دقیقه انجام میشود.

 دندانپزشک دندان های شما را با محلول اسیدی آغشته می کند سپس یک ماده اکسید یا سفید کننده به مینای دندان شما می زند. سپس دندان ها را در معرض نور شدید یا لیزر قرار می دهند.انجام کامل بلیچینگ در این روش معمولا سه تا چهار جلسه طول می کشد و هر جلسه هم حدودا 30 الی 60 دقیقه زمان می برد. هزینه بلیچینگ دندان در کلینیک دندان پزشکی نسبت به خانه معمولا گران تر میباشد.

 

بیلچینگ دندان در خانه

نوع ماده و روش انجام بیلچینگ در خانه با مدل قبل کاملا متفاوت میباشد. به این صورت که این روش در خانه زیر نظر پزشک و توسط خود فرد انجام میشود.

در این روش دندانپزشک یک قالب از دندان های فرد تهیه میکند و در لابراتوار با آن قالب یک تری پلاستیکی ساخته میشود.روش استفاده به این صورت است که در مدت زمان مشخص شده توسط دندانپزشک که بین یک الی 6 ساعت در روز در بازه ی زمانی یک الی 2 هفته برای هر فک میباشد.در این باه زمانی هر بار ژل بیلچینگ را درون قالب تری پلاستیکی ریخته و روی فک قرار میدهد.

لازم به ذکر است که در هر بار استفاده قالب باید فقط روی یک فک قرار بگیرد.

در بیلچینگ دندان از چه موادی استفاده میشود؟

همانطور که گفتیم بیلچینگ دندان به دو روش با مواد های مختلف انجام میشود. در بیلچینگ درون مطب از ماده ی پراکسید هیدروژن و بیلچینگ درون خانه ازکربامید پراکساید استفاده میشود.به یاد داشته باشید که هر دو روش زیر نظر پزشک باید انجام بگیرد.

نحوه کار مواد بیلچینگ دندان

موادی که نام بردیم با ترکیب شدن با رنگدانه هایی که روی دندان رسوب کرده موجب اکسید شدن آنها میشود.نکته ای که باید به یاد داشته باشیم این است که به دلیل شیمیای بودن این مواد ، اصلا نباید تماسی با پوست و لثه پیدا کند.

از جمله مواد های محبوب برای بیلچینگ کردن دندان از برندهای وایت اسمایل میباشد.

برای تهیه این مواد اینجا کلیک کنید.

مراقبت های بعد از بیلچینگ دندان

1.در ساعات اولیه لثه خود را با آب گرم تمیز نمائید.

2.از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنید.

3.از خوردن غذا ها و مواد غذایی حاوی رنگدانه ها همچون نوشابه تا 24 ساعت اولیه خودداری نمایید.

4.از خوردن نوشیدنی هایی مثل چایی پررنگ، قهوه خودداری کنید.

5.از مصرف غذاهای سرد خودداری نمائید.

6. یک هفته بعد از انجام بلیچینگ به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا بررسی لازم صورت گیرد.

مزایای بیلچینگ دندان

1.روش بسیار ساده ای برای سفید شدن دندان ها است.

2.تقریبا روش بی خطری برای سفیدی دندان هابه شمار میرود.

معایب بیلچینگ دندان

1.دائمی نبودن و ماندگار نبودن این روش از معایب اصلی آن میباشد.به طور کلی بین 1 تا 3 سال ماندگاری بسته به نوع تغذیه و روش زندگی فرد دارد.

2.نتیجه ی این روش قابل پیش بینی نیست و بسته به نوع دندان و مقدار رسوبات روی دندان فرد مقدار سفید شدن متفاوت است.

3. گاهی اوقات مواد بیلچینگ برای فرد موجب ایجاد حساسیت موقتی میشود.