ما به سلامت دهان و دندان از سنین کودکی، برای آینده ای روشن تر اعتقاد داریم.

مراحل رشد کودک از زیباترین فرآیندهای طبیعی جهان می باشد و همانطور که برای والدین تجربه بی نظیری می باشد، چالش هایی هم برای آنها ایجاد می کند، دراین مقاله ما سعی می کنیم با ایجاد آگاهی برای والدین عزیز آن ها را در این پروسه یاری دهیم.

روند شروع رشد دندان در کودکان بین 13 تا 19 ماهگی شروع می شود.شروع این روند برای برخی از کودکان بدون علائم و برای برخی دیگر با علائمی شامل درد، تحریک پذیری، بی خوابی، التهاب لثه، ترشح غیر معمول آب دهان، جوش و کیست لثه ای باشد. در دو سالگی، زمانی که دسته دوم دندان های آسیاب شروع به بیرون زدن می کند، این علائم می تواند برای برخی از کودکان تشدید شود.

پروسه دندان در آوردن برای برخی از کودکان همراه با درد است.

برای والدین، تماشای مواجهه فرزندانمان با درد دندان درآوردن دشوار است. علاوه بر این بی خوابی هایی که برای والدین در این پروسه ایجاد می شود هم یکی مسئله محسوب می شود. خوشبختانه، راه‌های مختلفی وجود دارد که به کاهش درد دندان درآوردن کودک نوپا کمک می‌کند و کار را برای فرزندانمان و خودمان کمی آسان‌تر می‌کند.

غذاها و نوشیدنی های سرد

غذاها و نوشیدنی های نرم که دمای آنها سرد است ممکن است به تسکین درد کودک شما کمک کند. مهم است که به خاطر داشته باشید که میان وعده های مغذی و کم قند برای حفظ سلامت دهان و دندان کودک شما حیاتی است. برخی از میان وعده های سالم که ممکن است به کاهش درد دندان درآوردن کمک کنند عبارتند از:

  • ·پوره سیب سرد شده یا موز له شده
  • ·لوله های ماست منجمد
  • ·آب یخ در یک فنجان
  • ·میوه سرد شده درمحفظه های توری مخصوص کودک (feeder mesh)
  • ·بستنی های خانگی

توجه: تکه‌های یخ می‌توانند خطر خفگی داشته باشند – حتماً آب یخ را در یک فنجان درب دار بریزید. اگر کودک شما ترجیح می دهد بدون درپوش بنوشد، آب سرد بدون تکه های یخ به او بدهید.1

اسباب بازی های دندان درآوردن و جویدن

طیف گسترده ای از اسباب بازی ها در بازار وجود دارد که برای کودکان نوپا به فروش می رسد. این اسباب‌بازی‌ها به این دلیل موثرهستند که در حین رشد دندان جدید، به لثه فشار می‌آورند. برخی از موثرترین اسباب بازی های دندان درآوردن حاوی سیلیکون هستند. سیلیکون نرم است، بنابراین به دندان‌ها یا لثه‌ها آسیب نمی‌رساند، اما به اندازه‌ای محکم است که فشار متقابل کافی ایجاد کند. برای تسکین بیشتر، مهره‌های جویدنی یا اسباب‌بازی‌های سیلیکونی را قبل از عرضه به کودک در یخچال قرار دهید. اگر اسباب‌بازی‌های دندان درآوردن در خانه ندارید و به چیزی نیاز دارید، یک دستمال شستشوی آغشته به آب سرد نیز می‌تواند این کار را انجام دهد.

اسباب بازی های دتدان در آوردن از جنس سیلیکون

توجه: مراقب اسباب‌بازی‌های دندانه‌دار پر از مایع یا ژل باشید. هنگام جویدن توسط کودکان نوپا که قبلاً چندین دندان در دهان خود دارند، به راحتی می‌شکنند. علاوه بر این، این اسباب‌بازی‌ها در صورت یخ زدن می‌توانند بیش از حد سفت شوند و به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب بزنند.

داروهای ضد درد بدون نسخه

 داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن کودکان گاهی اوقات بهترین راه حل برای کودک نوپایی است که درد شدید دندان درآوردن را تجربه می کند. هنگام ارائه این داروها به فرزندتان، حتماً دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کنید و مطمئن شوید که قبل از استفاده از دارو، روش های جایگزین را امتحان کنید.

ماساژ لثه

اگر کودک شما اجازه دهد، ماساژ ملایم لثه های او می تواند در تسکین درد دندان درآوردن او معجزه کند. قبل از انجام ماساژ لثه کودک، حتما دست ها و زیر ناخن های خود را تمیز کنید، سپس آب خنک را روی انگشتان خود بریزید و به آرامی لثه ها را با حرکات دورانی ماساژ دهید. ماساژ لثه زمانی که قبل از غذا و همچنین قبل از خواب انجام شود می تواند بسیار مفید باشد.

شیردهی

اگر کودک نوپا شما هنوز شیر می خورد، شیردهی یا دادن شیر مادر در فنجان می تواند کمک زیادی به ایجاد آرامش و تسکین درد کند. البته، ممکن است در فرآیند رشد دندان کودک ازخوردن شیر مادر از سینه امتناع کند، و باعث تشدید درد لثه کودک شود، اگر کودک شما در حین مکیدن سینه را گاز گرفت کمی صبور باشید. در این مورد، یک گزینه خوب، تهیه شیر مادر سرد در یک فنجان یا حتی بستنی های شیر مادر است که به راحتی می توان با استفاده از شیر پمپ شده و قالب بستنی تهیه کرد.

راه های دیگر برای کمک به دندان درآوردن کودک نوپا

وقتی کودک نوپا شما درد دارد، سطح استرس او بسیار بالا هست. توجه به اینکه برنامه روزانه آنها تغییر نکند بسیار مهم است.در این دوران باید طبق برنامه ای که به آن عادت کرده است، بماند. این بدان معناست که زمان خواب وخواب میان روزی آنها تغییرنکند. و روند معمول قبل رابرای خواب و چرت نوزادتان ادامه دهید. درمورد برخی از کودکان نوپا که بیشتر تحریک پذیر و دمدمی مزاج هستند حفظ روال معمول دشوارتراست، در مجموع هرچه بتوانید برنامه روزانه قبل راحفظ کنید، متوجه می شوید که علائم آنها با گزینه های ذکر شده در بالا راحت تر تسکین می یابد.عشق فراوان، نوازش و حمایت عاطفی یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای کمک به تسکین درد دندان درآوردن انجام دهید. این مهم است که سعی کنید با کودک خود آرام و صبور باشید. عشق و درک می تواند تنها چیزی باشد که آنها برای آرام کردن و کنترل دردی که احساس می کنند به آن نیاز دارند.

چه زمانی به دندانپزشک اطفال خود مراجعه کنید

گاهی اوقات کودکان نوپا ممکن است در جایی که دندان شروع به شکافتن لثه می کند،باعث ایجاد کیست رویشی (eruption cyst) شود. اینها می توانند نگران کننده به نظر برسند اما معمولاً خود به خود حل می شوند. از آنجایی که دندان از طریق کیست بیرون می زند، معمولاً درمان لازم نیست. اگر کیست خود به خود پاره نشد یا عفونی شد، کیست می تواند به راحتی توسط دندانپزشک اطفال شما برداشته شود. به عنوان یک قاعده کلی، اگر چیزی را دیدید یا احساس کردید که غیرعادی به نظر می رسد، مطمئناً باید به دندانپزشک اطفال خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *