لق شدن ایمپلنت به ندرت پس از کاشت دندان اتفاق می افتد. که راه درمانی به جز خارج کردن پایه ایمپلنت، ترمیم بافت های آسیب دیده و کاشت مجدد ایمپلنت دندان ندارد.

شایع ترین دلایل لق شدن ایمپلنت دندان

1. وارد آمدن فشار یا ضربه روی ایمپلنت

اگر به هر دلیلی در هفته های اول پس از کاشت ایمپلنت ضربه ای به آن وارد شود. فشاره وارده بر استخوان فک پس از کاشت ایمپلنت افزایش خواهد یافت. بدن هم در پاسخ، پیوندهای استخوان های اطراف ایمپلنت را از بین خواهد برد.گر ضربه ای به دندان طبیعی خود وارد شود و ریشه یا رباط پریودنتال از جای خود تکان بخورد، موجب آزاد شدن سلول هایی که استخوان ریشه را تشکیل داده اند می شود و سلولها مجددا رشد می کنند تا فضای خالی را پر کنند. اما پس از کاشت ایمپلنت ریشه ای وجود ندارد که دوباره رشد کند. در نتیجه مشکلی به نام لق شدن ایمپلنت به وجود خواهد آمد.

2. لق شدن تاج دندان

یکی از دلایلی که موجب احساس لق شدن ایمپلنت می شود ،لقی تاج دندان ایمپلنت است.لق شدن تاج یا پروتزدندان مصنوعی که پایه ایمپلنت قرار گرفته و ظاهر دندان طبیعی شما را دارد. مشکلِ بزرگی نیست اما اگر پیش آمد، باید توسط پزشک معاینه شود. معمولا با محکم کردن پیچ، لقی تاج هم بر طرف می شود.در غیر اینصورت تاج دندان مصنوعی باید تعویض شود.اما اگر تاج دندان شما بطور کامل خارج شده، آن را گم نکنید چون ممکن است به تاج جدیدی نیاز داشته باشید . ساخت تاج جدید باید به شکل همان پروتز دندان قبلی باشد وگم کردن آن می تواند برای شما گران تمام شود. چون تمام مراحل باید از اول انجام شود.اگر تاج دندان ایمپلنت به طور کامل در آمد آن را دور نندازید، و سریعا به دکتر خود مراجعه کنید.

3. تحلیل استخوان فک اطراف ایمپلنت

از دلایل لق شدن ایمپلنت، تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت است ،که یعنی یا کاشت ایمپلنت ناموفق بوده یا پایه ایمپلنت در جوش خوردن به استخوان فک دچار مشکل شده است. درصورتیکه بیمار نیاز به پیوند استخوان داشته باشد و جراح بدون توجه به عدم تراکم کافی استخوان فک اقدام به کاشت ایمپلنت نماید.احتمال تحلیل استخوان پس از کاشت پایه ایمپلنت و درنتیجه لق شدن ایمپلنت بسیار بالا است.

4. التهاب لثه اطراف ایمپلنت

التهاب لثه اطراف ایمپلنت یا پری ایمپلنتیتیس که یکی از رایج ترین بیماری های لثه پس از کاشت ایمپلنت های دندانی است. می تواند یکی از دلایل لق شدن ایمپلنت باشد. در صورت تشخیص فوری و رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و مصرف آنتی بیوتیک، امکان حفظ ایمپلنت وجود دارد.اما اگر التهاب لثه افزایش یابد، پزشک به ناچار ایمپلنت را خارج کرده و پس از درمان محل مورد نظر و پایه ایمپلنت جدیدی را خواهد کاشت.

ایمپلنت دندان

چگونه لق شدن ایمپلنت را به درستی تشخیص دهیم ؟

علائم دیگری در رابطه با مشکل لق شدن ایمپلنت وجود دارد که عبارتند از:

1. درد
  2. تحلیل رفتن لثه و استخوان فک
  3. خونریزی هنگام لمس کردن لثه یا مسواک زدن
  4. بی رنگ شدن لثه اطراف ایمپلنت

چگونه لق شدن تاچ دندان ایمپلنت را شناسایی کنیم؟

نشانه های لق شدن تاج دندان ایمپلنت بسیار شبیه به لق شدن ایمپلنت است. علائم مشهود لقی ایمپلنت شامل: احساس درد در ناحیه کاشت ایمپلنت، خونریزی لثه و بی رنگی لثه های اطراف آن است.

درمان های احتمالی برای لق شدن ایمپلنت

1. پاکسازی ناحیه ایمپلنت شده

برای درمان لق شدن ایمپلنت بهتر است بلافاصله به جراح مراجعه کنید. تا ابتدا تاج دندان و اطراف ایمپلنت را پاکسازی کرده و سپس نسبت به محکم کردن پیچ یا اجزای دیگر ایمپلنت، و یا خارج کردن ایمپلنت و تعویض پایه آن تصمیم گیری کند.

2. خارج کردن ایمپلنت

به دلایلی مانند عفونت یا عدم سازگاری ایمپلنت با لثه تصمیم با خارج کردن ایمپلنت بگیرد. روش انجام آن هم مانند کاشت ایمپلنت است.

______________________________________________________________________________________________________________________________

راههای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت عبارتند از:

1. اگر تاج دندان افتاد، قطعه ایمپلنت را نگهدارید و فورا با پزشک تماس بگیرید
  2. از جویدن غذا با ایمپلنت آسیب دیده خودداری کنید
  3. روزانه 2 تا 3 بار دهان خود را با دهانشویه های غیر الکلی شستشو دهید
  4. بیشترین عاملی که موجب لق شدن ایمپلنت ها می شود، عدم رعایت رژیم غذایی تجویز شده از طرف پزشک است.پس دستورات پزشک خود را پس از کاشت ایمپلنت به دقت رعایت کنید.
ایمپلنت دندان

تجربه لق شدن ایمپلنت بعد از چند سال

گاهی اوقات، یک ایمپلنت بعد از یک، و یا چند سال لق می شود. مواردی گزارش شده که بیماران حتی بعد از گذشت 10 سال لق شدن ایمپلنت دندان را تجربه کردند.

رایج ترین دلایلی که موجب لق شدن ایمپلنت بعد از سال ها می شود عبارتند از:

1. ایمپلنت به اندازه کافی با استخوان فک جوش نخورده قرار نگرفته که موجب وارد شدن فشار زیاد به پایه آن می شود.
  2. عارضه دندان قرچه
  3. عدم رعایت یا بهداشت نامناسب دهان و دندان
  4. بافت ناکافی لثه یا استخوان فک
  5. امراض متابولیک مانند دیابت یا بیماری کلیه و کبد
  6. اشعه درمانی سر یا گردن که برای بیماران سرطانی انجام می شود
  7. ناکافی بودن استخوان فک و عدم پیوند استخوان
  8. مصرف مواد غذایی که در اطراف ایمپلنت عفونت های باکتریال بوجود آورده

راههای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت پس از چند سال

یکی از مهمترین راههای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت رعایت بهداشت دهان و دندان است.برای حفظ بهداشت، مسواک زدن 2 بار در روز و استفاده از نخ دندان و دهانشویه های ضد باکتری را به هیچ وجه فراموش نکنید.

درصورتیکه دندان قروچه می کنید. حتما از محافظ دندان در شب استفاده کنید. تا فشار وارده بر ایمپلنت کاهش یابد.اگر به عفونت لثه یا بیمارهای پریودنتال دچار شدید،یا اگر یک یا چند دندان شما پوسیده شده؛ حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. تا از گسترش عفونت جلوگیری کند.

شما می توانید تمامی محصولات را به صورت آنلاین از Dentalexpress خریداری فرمایید.