مراقبت از دهان و دندان در دوره ارتودنسی

همه ما می دانیم که برای اینکه دندان های سالمی داشته باشیم باید روزانه مسواک زده و نخ دندان بکشیم ولی وقتی دندان هایمان را ارتودنسی کرده باشیم مراقبت از آن سخت تر و متفاوت می باشد.

مراقبت در دوره ی ارتودنسی

براکت ها یا سیم های ارتودنسی تعداد زیادی منفذ و فرورفتگی دارند که ممکن است غذا ها و هم چنین باکتری های مضر در آنها محبوس شوند.که این مسئله باعث به وجود آمدن پوسیدگی دندان ها، بیماری های لثه با ریسک بالاتری نسبت به قبل میشود. بنابراین باید خیلی بیشتر از حالت معمول مراقب دهان و دندان خود در دوره ارتودنسی باشید.

مراقبت نکردن از مینای داندانها و براکت ها، باعث ایجاد خرابی و مشکلات طولانی مدت برای دندانها می شود، که شما را حتی بهد از اتمام ارتودنسی هم درگیر دندان می کند.

مسواک ارتودنسی

کارهای لازم برای بهداشت دهان و دندان در دوره ی ارتودنسی

مهمترین و اصلی ترین نکته در رعایت بهداشت دهان و دندان در دوره ی ارتودنسی، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه می باشد، که بهتر است بعد از هروعده غذایی دهان و دندان های خود را تمیز کنید.

استفاده از دهان شویه برای لثه ها نیز بسیار مفید می باشد ولی بهتر است روزی یکبار آن هم موقع خواب، بعد از مسواک زدن و نخ کشیدن استفاده شود.

مراقبت ویژه در دوران ارتودنسی

دهان شویه ذرات باقی مونده غذا را از بین می برد، که این خاصیت ضدعفونی کننده برای التهاب وترمیم  لثه ها در زمان ارتودنسی ، بسیار مفید باشد. بهتر است از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید، زیرا فلوراید موجود در دهان شویه روی دندان ها نشسته و از پوسیدگی آنها در دوره ی ارتودنسی جلوگیری می کند.

تاثیر تغذیه مناسب در دوران ارتودنسی

بهتر است از غذاهای که حاوی شکر زیاد، نوشیدنی های شیرین، مواد نشاسته دار.مثل سیب زمینی سرخ کرده و برنج دوری کنید، زیرا باعث پوسیدگی دندان می شود. نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه(رژیمی،معمولی)، نوشیدنی های ورزشی و آبمیوه ها، وقتی بطور دائم ویا مقداری زیادی از آن در یک بازه ی زمانی استفاده شود، می تواند باعث ریزش مینای دندان شود.

مواد غذایی سفت مانند آجیل، بلال، ذرت بو داده، خوراکی های چسبنده مانند آدامس، گز و تافی نباید استفاده شود. برای خوردن بعضی از غذاهای سفت مانند سیب یا هویج می توان آنها را قطعه قطعه کرده و سپس میل کرد. مواد غذایی شیرین در مجاورت براکت‌ها و سیم‌ها و تمیز نکردن آنها پوسیدگی دندانها را بالا می برد.

و در آخر توصیه می شود که طی دوره ی درمان ارتودنسی، به طور منظم و برای تنطیم بریس ها، به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید و چکاپ دندان جهت پوسیدگی دندان و بیماری لثه انجام دهید.

ارتودنسی
ارتودنسی