در این بخش به بررسی دلایل ترس افراد از دندانپزشکی می‌پردازیم و عواقب ناشی از آن را بازگو می‌کنیم.

چرا ترس از دندانپزشکی بسیار رایج است؟

ترس از دندانپزشکی، که به عنوان اضطراب دندانپزشکی یا دنتوفوبیا نیز شناخته می‌شود، مسئله‌ای رایج است که بسیاری از افراد در بین افراد در هر سنی آن را تجربه می‌کنند. این ترس می‌تواند از اضطراب خفیف تا فوبیای شدید متغیر باشد و مانع از مراجعه به دندانپزشک برای مراقبت‌های ضروری شود. در اینجا به برخی نکات کلیدی درباره ترس از دندانپزشکی اشاره می‌شود:

ترس از دندانپزشکی

علل اضطراب دندانپزشکی:

دنتوفوبیا را می توان به عناصر متعددی تقسیم کرد. اکثر افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است، از یک یا چند مورد می‌ترسند، در حالی که افراد مبتلا به دنتوفوبیا شدید ممکن است از همه یا بیشتر مواردبه طور همزمان بترسند.

تجربیات گذشته:

تجربیات منفی یا دردناک در طول بازدیدهای قبلی دندانپزشکی می‌تواند باعث ترس شود.اگر تجربه شخصی منفی با یک دندانپزشک خاص داشته اید، ممکن است بیشتر در معرض این فوبیا باشید.این ترس از دوران کودکی در اثر خاطره بد و یا ممکن است متاثر از برخورد اشتباه و نا آگاهانه خانواده باشد.

ترس از درد:

پیش‌بینی درد، حتی اگر دندانپزشکی مدرن نسبتاً بدون درد باشد، می‌تواند اضطراب ایجاد کند.تا همین اواخر، دندانپزشکی کاملاً بدون درد، دشوار یا غیرممکن بود. حتی امروزه، برخی از روش‌ها ممکن است کمی درد داشته باشند. بسیاری از مردم به شدت به درد دهان حساس هستند و می‌ترسند که درد ممکن است طاقت فرسا باشد.

بی‌حسی یا گرفتگی دهان:

برخی از افراد، به‌ویژه آن‌هایی که خفگی یا مشکل در تنفس را تجربه کرده‌اند، از بی‌حس شدن دهان خود می‌ترسند. ممکن است نگران باشند که نتوانید نفس بکشند یا آب دهان قورت دهند.

صداها و بوها:

بسیاری از مردم، به ویژه آنهایی که قبلاً تجربه بدی با دندانپزشک داشته اند، از صداها و بوی مواد و مطب دندانپزشکی، به ویژه صدای مته(توربین و انگل) می‌ترسند.

سوزن ها و ابزارها:

دیدن و شنیدن صدای ابزارهای دندانپزشکی، به ویژه سوزن‌ها، می‌تواند ترسناک باشد.اگر فوبیا از سوزن دارید، ممکن است به شدت از تزریق هایی که دندانپزشکان برای بی حس کردن دهان استفاده می‌کنند، ترس داشته باشید.

عوارض ناشی از فوبیا:

چه به دلیل ژنتیک یا رفتار، سلامت دندان در افراد مختلف به طور چشمگیری متفاوت است. برخی از افراد می‌توانند سال‌ها بین ویزیت‌های دندانپزشکی با تاثیر کم یا بدون تاثیر بر روی دندان‌ها یا لثه ها دوام بیاورند. برخی دیگر بدون توجه به اینکه چقدر مرتب مسواک می‌زنند و نخ دندان می‌کشند مستعد پوسیدگی و بیماری لثه هستند. اگر شما جزو معدود افراد خوش شانس نیستید، دنتوفوبیا می‌تواند عواقب واقعی در زندگی شما داشته باشد.

پوسیدگی دندان با گذشت زمان بدتر می‌شود. حفره‌های کوچکی که زمانی می‌توانستند به راحتی پر شوند، می‌توانند منجر به شکستگی و پوسیدگی دندان‌ها شوند که نیاز به درمان گران قیمت و تهاجمی کانال ریشه و کارهای بازسازی دارند. این ترس می تواند به نوبه خود باعث شود که شما کمتر به دنبال درمان باشید و یک چرخه معیوب ایجاد کنید.

در دنیای مدرن از ما انتظار می‌رود که دندان‌های تمیز، سالم و براق داشته باشیم. اگر دندان شما به دلیل پوسیدگی و بی توجهی شکسته و پوسیده شود، ممکن است انگ اجتماعی را تجربه کنید. ممکن است، به دست آوردن مشاغل خاص دشوارتر شود. قرار ملاقات ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و حتی دوستان شما شروع به صحبت کنند. این می‌تواند منجر به انزوا، افسردگی، اضطراب اجتماعی و حتی کناره گیری اجتماعی شود.

در برخی موارد، مشکلات دندانی می‌تواند باعث عفونت شود. عدم درمان عفونت می‌تواند باعث گسترش آن و ایجاد بیماری پزشکی شود. بافت های عفونی نیز آسیب می‌بینند.

مقابله با ترس از دندانپزشکی

اگر دنتوفوبیا شما شدید و فلج کننده است، بهتر است قبل از شروع درمان دندان با یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده مشورت کنید. درمان شناختی-رفتاری، داروها و هیپنوتیزم می‌تواند به شما کمک کند ترس خود را کنترل کنید.

هنگامی که فوبیای شما در سطح قابل کنترلی قرار گرفت، می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید. با این حال، انتخاب دندانپزشک مناسب بسیار مهم است. دندانپزشکی امروزی بسیار متفاوت از آن چیزی است که ممکن است به یاد داشته باشید. با این وجود، همه دندانپزشکان از روش ها و تکنیک های یکسانی برای کمک به بیماران مبتلا به فوبیا استفاده نمی‌کنند.

شما میتوانید قبل از انجام کار دندانپزشکی با دندانپزشک خود صحبت کرده او رادر جریان گذاشته، یک علامت انتخاب کنید که می‌توانید در صورت نیاز به استراحت از آن استفاده کنید، و یک علامت برای اینکه به دندانپزشک بفهمانید که نیاز به بیهوشی بیشتری دارید. حتی مواردی مانند میزان کج شدن صندلی به عقب و ترتیب انجام کار را می‌توان از قبل مورد بحث قرار داد. با دندانپزشک خود در مورد در دسترس بودن داروهای آرامبخشی صحبت کنید. که به شما اجازه می‌دهد تا در طول عمل دندانپزشکی بخوابید.

هنگام مراجعه به دندانپزشکی، پخش موسیقی ملایم در مطب هم می‌توانند حواس شما را پرت کنند و به آرامش شما کمک کنند.

دنتوفوبیا یک فوبیا رایج و قابل درمان است. با این حال، بدون درمان، می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات فیزیکی شود. ابتدا به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید تا فوبیای خود را تحت کنترل درآورد و سپس دندانپزشکی را جستجو کنید که با شما احساس راحتی کند. یافتن دندانپزشکی که کاملاً به آن اعتماد دارید ارزش تلاش را دارد.

جهت اطلاعات بیشتر درخصوص درمانهای بدون درد میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید و مشاوره لازم را جهت رفع این فوبیا داشته باشید.