جرم گیری چیست؟

رعایت نکردن نکات بهداشتی دهان و دندان از جمله رژیم غذایی نادرست، مسواک نزدن،نخ دندان نکشیدن و مهم تر از همه استعمال دخانیات باعث رسوب روی دندان ها و قسمت داخلی دندان میشود.این رسوبات به مرور بیشتر شده و باعث پوسیدگی دندان ها میشود.پس از مشاهده این جرم ها و رسوبات برای جلوگیری از افزایش آن ها و پوسیدگی دندان، جرم گیری بسیار پیشنهاد میشود.در جرم گیری دندان این رسوبات سخت شده روی دندان و روی لثه های مجاور آن ها خراشیده و برداشته میشود.

پس از برداشتن این رسوبات تفاوت چشم گیری قابل مشاهده است اما به یاد داشته باشید که جرم گیری فقط رسوبات را برداشته و رنگ دندان را تغییر نخواهد داد.در صورتی که مایل به تعییر رنگ دندان و سفید شدن آن ها هستید گزینه ی مورد نیاز شما، پس از جرم گیری بلیچینگ میباشد.

مراحل انجام جرم گیری

استفاده از دستگاه جرم گیر التراسونیک

با استفاده از دستگاه جرمگیر التراسونیک به رسوبات رو و کنار دندان ضربه هایی وارد میشود تا رسوبات کنده و برداشته شوند.این دشتگاه مختص از بین بردن جرم ها و رسوبات سنگین میباشد.

استفاده از دستگاه اسکیلر

بعد از مرحله ی التراسونیک برخی رسوبات کوچک تر باقی میمانند.در این صورت دندانپزشک از ابزار اسکیلر برای جرمگیری استفاده میکند.در این روش اسکیر روی رسوبات تنظیم شده و با وارد کردن ضرباتی رسوبات باقی مانده را جدا میکند. سپس دندانپزشک دندان مورد نظر را با محلول کلروهگزیدین میشوید.با انجام این مرحله جرمگیری دندان شما مقداری وقت گیر خواهد شد.

پولیش دندان

در این مرحله دندان شما با استفاده از یک سمباده ی نرم تمیز میشود.یک ماده ی پروفیلاکسی که بسیار شبیه به خمیر دندان است، روی دندان شما قرار خواهد گرفت و با سمباده به صورت دایره ای حرکت داده شده تا دندان شما را درخشان کند.

استفاده از فلوراید

این مرحله از جرمگیری مرحله ی اخر میباشد.در این مرحله روی دندان شما ماده ی فلوراید قرار میگیرد تا تمامی آلودگی ها از روی دندان شما را بزداید.این ماده قابل خوردن نیست بنابراین بعد از این مرحله از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.

بلیچینگ دندان چیست؟

گفتیم که جرمگیری رسوبات را از دندان میداید و باعث میشود رنگ اصلی دندان نشان داده شود.اما در بیلچینگ با مواد مخصوص مینای دندان را سفید میکنیم.

برای اطلاعات بیشتر از بلیچینگ و انواع آن کلیک کنید.

تفاوت جرم گیری و بلیچینگ دندان

با توضیحات داده شده در مورد جرمگیری متوجه شدیم که جرمگیری یک عمل اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان میباشد.اما گفتیم که جرمگیری تنها رسوبات و جرم های روی دندان مانده را برمیدارد و این عمل باعث روشنتر شدن دندانتان میشود.زیرا دندان شما بدون رسوبات سفیدتر میباشد.درواقع جرم گیری رنگ اصلی دندانتان را نمایان میکند.

اما در بلیچینگ مادهی قرار گرفته روی دندانتان تاثیر تغییر رنگ روی دندانتان دارد و چندین درجه بسته به نوع بلیچینگ شما، دندانتان روشنتر میشود.پس درواقع بلیچینگ رسوبات قبلب را از روی دندانتان برنمیدارد و تاثیر زیبایی دارد نه پاکیزگی!

مراقبت های بعد از جرمگیری و بلیچینگ

به طور کلی جرمگیری و بلیچینگ دوام دائمی ندارند و باید با دستور دندانپزشک دوباره تمدید شوند.اما رعایت یک سری نکات مهم ماندگاری این 2 را افزایش میدهد.

  • پرهیز از مصرف دخانیات.
  • پرهیز و یا کاهش مصرف نوشیدنی های رنگی مثل چای پررنگ و قهوه و ..
  • استفاده از مسواک هایی با پرز های نرم
  • مسواک زدن های ملایم
  • بعد از هر وعده غذایی مسواک زدن
  • روزی یک یا 2 بار نخ دندان کشیدن
  • شستن روزانه ی دهان با آب ولرم و نمک
  • اجتناب از خوردن و آشامیدن مواد غذایی خیلی سرد یا خیلی گرم

آیا بلیچینگ و جرمگیری ، حساسیت دندان را نسبت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم افزایش می‌دهد؟

بلیچینگ دندان و جرم گیری دندان باعث افزایش حساسیت دندان‌ها به دما ، فشار و لمس می‌شود. این اتفاق بیشتر در مورد بیمارانی رخ می دهد که از ژل سفید کننده با غلظت بالا استفاده می کنند. دردهای خود به خود و عودکننده ممکن است در وسط دندان‌های جلویی رخ دهد. بیمارانی که مشکلات لثه ای دارند بیشتر در معرض حساسیت به جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان هستند. حساسیت های بعد از بلیچینگ تنها تا 2 روز و گاهی در موارد خاص با تشخیص دانپزشک تا یک ماه زمان میبرد.


تمامی محصولات دندانپزشکی ذکرشده را میتوانید از فروشگاه آنلاین دنتال اکسپرس تهیه کنید.