ترمیم یا فیلینگ دندان:

دندان ها به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت بهداشت ممکن است دچار پوسیدگی شوند. البته عوامل دیگری مانند ژنتیک، ردیف نبودن دندان ها و تغذیه نامناسب نیز در ایجاد پوسیدگی موثر است.

زمانی که دندان پوسیده می شود در ترکیب شیمیایی آن دچار تغییر گشته، نرم و سست می شود. و محلی جهت تجمع میکروب میگردد. در صورت درمان نشدن .دندان دچار تخریب شده و از دست می رود. هرچه میزان از بین رفتن بافت دندان کمتر باشد. درصد موفقیت ترمیم دندان بیشتر و احتمال عود پوسیدگی آن کمتر می شود.

دندانپزشک متخصص ترمیمی، مسئول حذف پوسیدگی ها، جبران شکستگی ها، رفع نواحی بد رنگ یا بدشکل در تاج دندان ها می باشد. تاج دندان ها می توانند با مواد همرنگ یا “کامپوزیت” و یا مواد فلزی یا “آمالگام” ترمیم شوند. به ترمیم تاج دندان در اصطلاح عامه مردم “پر کردن” و یا “filling” گفته می شود.

______________________________________________________________________________________________________________________________

پر کردن دندان یا ترمیم دندان

به بازگرداندن عملکرد و شکل ظاهری دندان آسیب دیده با مواد ترمیم کننده دندان، پر کردن دندان یا ترمیم دندان یا فیلینگ دندان گفته می شود. خرابی ساختار دندان معمولا در اثر پوسیدگی یا آسیب های خارجی بوجود می آید.

ترمیم یا فیلینگ دندان در سه مرحله صورت می پذیرد:

  • آماده کردن دندان برای قرار دادن مواد ترمیمی در آن
  • جایگذاری کردن مواد ترمیمی در داخل دندان
  • فرم دادن و تست بلندی مواد قرار داده شده در داخل دندان

______________________________________________________________________________________________________________________________

انواع مواد ترمیمی یا فیلینگ دندان

برای ترمیم یا فیلینگ دندان از مواد مختلفی که به شرح زیر است استفاده می شود:

  • مواد فلزی: آمالگام، طلا، اینله های فلزی و ……
  • مواد همرنگ: کامپوزیت، گلاس اینومر و ……
  • مواد پر کردن موقت: پانسمان (هیدروکسید کلسیم در ترکیب با مواد دیگر جهت پانسمان موقت دندان) زونالین و …..

______________________________________________________________________________________________________________________________

مراقبت های بعد از ترمیم یا فیلینگ دندان

  • تا 2 ساعت پس از درمان، از خوردن مواد خوراکی جویدنی خودداری نمایید (نوشیدن مایعات ایرادی ندارد) و تا 4 روز از خوردن مواد خوراکی سفت و ترد مانند آجیل، چیپس، ته دیگ و ….. و همچنین مواد چسبنده مانند آدامس، پنیر پیتزا، گز، خرما و ….. خودداری فرمایید.
  • در صورت ترمیم دندان با مواد همرنگ به مدت 4 روز از خوردن و نوشیدن غذا و نوشیدنی رنگی (مانند نوشابه، قهوه، چای و …..) جهت جلوگیری از رنگ پذیری دندان خودداری فرمایید.
  • احساس بلندی دندان ناشی از بی حسی است در صورتی که بعد از برطرف شدن بی حسی احساس بلندی داشتید به دندانپزشک خود مراجعه نموده و در جهت رفع آن اقدام نمایید.
  • احساس درد پس از ترمیم دندان مخصوصا هنگام خوردن مواد غذایی طبیعی است و به مرور بر طرف خواهد شد و گاهی تا یک ماه طول میکشد در صورت درد شدید و مداوم جهت درمان ریشه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • پس از اتمام درمان و پایان جلسه درمان قبل از برطرف شدن بی حسی دندان داروی ضد درد مصرف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *