دراین بخش به بررسی چگونگی داشتن یک مطب دندانپزشکی ایده‌آل می پردازیم

همانطور که می‌دانید برای داشتن یک مطب دندانپزشکی ایده‌آل، نکات مختلفی را باید رعایت کنیم.یک مطب دندانپزشکی ایده‌آل باید ترکیبی از طراحی زیبا، تجهیزات پیشرفته، و خدمات مشتری بی‌نظیر باشد. در زیر جزئیات این ترکیب ذکر شده است:

طراحی و فضا مطب دندانپزشکی

فضای خوش‌آمدگویی:

  • یک فضای بزرگ و روشن با دکوراسیون آرام‌بخش.
  • مبلمان راحت برای انتظار بیماران.
  • یک پذیرش دوستانه با کارمندان حرفه‌ای.

بخش‌ های داخلی مطب دندانپزشکی

برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی حتماً باید به این نکته دقت کنید که یک مطب دندانپزشکی استاندارد، باید شامل چه نوع فضاهایی باشد. به طور کلی باید بدانید چه اتاق‌هایی باید برای یک مطب دندانپزشکی در نظر بگیرید تا از این جهت بتوانید طراحی مفیدی برای مطب دندانپزشکی داشته باشید.

در حالت کلی تمامی مطب ‌های دندانپزشکی شامل چهار فضای جدا از یکدیگر می باشند. بخش اولی که باید در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی توجه ویژه‌ای به آن داشت، بخشی است که مراجعه ‌کنندگان و بیماران به مطب وارد می‌شوند. بیمارانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، رده های سنی متفاوتی دارند و ممکن است در هر دسته ‌بندی سنی قرار بگیرند. به همین جهت شما می‌توانید با در نظر گرفتن تصاویری برای کودکان و شخصیت‌ های مورد علاقه کودکان در سالن انتظار، آن‌ها را ترغیب به مراجعه به مطب خود کنید.

اتاق انتظار کودکان

در برخی از موارد مشاهده شده است. که یک اتاق مخصوص برای در انتظار ماندن کودکان در نظر گرفته شده‌ است و از این جهت کودکان به دور از هیاهوی بزرگسالان می‌توانند در این اتاق به انتظار بمانند. و با هم‌ سن و سالانشان که به مطب مراجعه کرده‌اند، سرگرمی داشته باشند.

فضای میز منشی

در یک مطب دندانپزشکی مهم‌ترین مسئولیت بر عهده منشی می‌باشد. به همین دلیل در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی باید میزمنشی به صورتی باشد که بتواند دسترسی خوبی به بیماران و بایگانی پرونده ها را داشته باشد. از همین جهت بخش مربوط به پذیرش می‌بایست به شکلی طراحی شود که در یک قسمت آن بیماران و مراجعه‌کنندگان حضور داشته باشند و در قسمت دیگر آن نیز پرسنل مطب حضور داشته باشند. حتی در این راستا مراجعه‌کنندگان و بیماران بتوانند در حالت ایستاده یا نشسته (برای افرادی که توانایی ایستادن ندارند) با بخش پذیرش در ارتباط باشند و فرم ‌های لازم را به آسانی پر کنند.

فضای درمانی

اتاق‌های جداگانه با طراحی آرام‌بخش.

نورپردازی مناسب و ابزارهای تنظیم نور برای کاهش استرس بیمار.

استفاده از رنگ‌های ملایم و طرح‌های دیواری آرامش‌بخش.

بخش پشتیبانی

بخش پایانی که در طراحی داخلی مطب هر دندانپزشکی، لازم است در نظر گرفته شود، بخش پشتیبانی می‌باشد که خود شامل بخش آشپزخانه، قسمت دستشویی و سرویس‌های بهداشتی، اتاق پرسنل و بخش عوض نمودن لباس و انبار مواد و وسایل در نظر گرفته شده، می‌باشد. البته باید در نظر داشت برای این‌که بتوان کنترل عفونت را در دست گرفت، و امکان شستشوی روپوش ها را به طور روزانه در محیط دندانپزشکی فراهم نمود. تا کارکنان برای این‌که بتوانند لباس‌ها و روپوش‌های خود را تمیز کنند، روزانه آن‌ها را از مطب خارج کرده و به منزل برای شستشو ببرند. از این جهت نیز مطب شما می ‌تواند استریلیزه و پاکیزه باشد. و بیماران بیشتری جذب مطب شما شوند.

یونیت خاص برای کودکان

اگر در مطب دندانپزشکی فضای مناسب برای دندانپزشکی کودکان در نظر گرفته شود، لازم است که یونیت‌های خاصی برای کودکان تعبیه شود و لازم است که طراحی این بخش از مابقی بخش‌ها شادتر و متنوع‌تر باشد.

در همین راستا بهتر است، این فضا از فضای بقیه خدمات که ممکن است. شامل کشیدن و یا جراحی دندان بزرگسالان باشد و امکان این‌که با ترس برای کودکان همراه باشد، جدا شود و از دید کودکان خارج شود؛ به دلیل این‌که کودکان روحیه‌های بسیار حساسی دارند و ممکن است با توجه به شنیدن صدا و دیدن مناظر ترسناک و هولناک، خاطره خوبی از دندانپزشکی در ذهن آن‌ها باقی نماند و موجب نگرانی و ترس کودک شود.

همان گونه که گفتیم، لازم است فضای مناسبی برای کودکان در نظر گرفته شود. از همین جهت تا جایی که می‌توان از فضای ثانویه برای در نظر گرفتن یک بخش جداگانه برای اطفال استفاده شود و تا حد ممکن کودکان رابطه و مداخله‌ای با بخش بزرگسالان نداشته باشند و به راحتی بتوانند از این طریق از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند. در عین حال استفاده از پارتیشن را در این زمینه پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که جدا کننده‌هایی به این شکل امکان جلوگیری از صداها را ندارند. برای جدا سازی بخش کودکان، اکیدا پیشنهاد می‌کنیم از فضای کاملا جدا و متفاوت استفاده کنید.

رنگ آمیزی و نورپردازی روشن و پر انرژی

تجربه ثابت کرده است که با اضافه کردن طیف رنگی روشن و رنگ‌ های متنوع می‌‌توان تغییر بسیار چشمگیری در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی در نظر گرفت و از این ‌جهت بسیار کارآمد بود. اغلب دیوارها با رنگ ‌های روشن مورد توجه افراد قرار می‌گیرند. به همین جهت است که در مطب ‌های دندانپزشکی استفاده از رنگ ‌های روشن بسیار مرسوم می‌باشد.

برای طراحی بهتر لازم است که اتاق انتظار و اتاق درمان از یک رنگ تبعیت کنند. به دلیل این‌که بیماران قبل از آن که وارد محیط درمانی و بخش درمان مطب شوند، در سالن انتظار به سر می‌برند. و با رنگی که در این سالن استفاده شده است، خو می‌گیرند. سپس وقتی که به محیط درمانی وارد می‌شوند، رنگ برای آن‌ ها آشناتر در نظر می‌آید و بهتر می ‌توانند با محیط ارتباط برقرار کنند.

در همین راستا می‌توانید از یک زمینه رنگی برای اتاق انتظار و فضای درمانی استفاده کنید اما برای تنوع و بهتر جلوه دادن آن، درجه تیرگی و روشنایی این دو اتاق را از یکدیگر متفاوت کنید. بهتر است بدانید که استفاده مطلق از نور سفید یا زرد جالب به نظر نمی رسد. ترکیب این دو رنگ با لامپ‌های مناسب می‌تواند نوری شبیه نور روز را به وجود بیاورد؛ به همین دلیل بهتر است از هر دو ترکیب استفاده کنید. از همین جهت پزشک مورد نظر نمی‌تواند رنگ دندان را در این شرایط نور تشخیص دهد. اما اگر از ترکیب این دو رنگ استفاده کنید، تشخیص مراحل دندانپزشکی برای پزشک نیز راحت‌تر خواهد بود.

استفاده از مبل های راحتی در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی 

یکی دیگر از نکات مهمی که در خصوص طراحی داخلی مطب های دندانپزشکی می‌توان برای آن ارزش ویژه‌ای قائل شد، این است که می‌توانید به جای به کاربردن مبل‌های اداری از مبل‌های راحتی استفاده نمایید.

در اغلب مطب ‌های قدیمی، صندلی ‌های ردیفی در سالن انتظار در نظر گرفته می‌شد اما طراحان دریافتند که با استفاده از به وجود آوردن یک فضای خودمانی، می‌توان ارتباط بهتری با مخاطب گرفت. و از این جهت تعامل افراد با یکدیگر می‌تواند بسیار بالاتر باشد. به همین منظور می‌توان به استفاده از اثرها و تولیدات هنری نیز در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی توجه خاصی کرد. و از این راه بتوانید محیطی دلپذیر و خوشایند را به وجود آورید. لازم است، بدانید می‌توانید از آثار هنری مانند تابلوهای نقاشی و عکس‌های زیبا و حتی اصل مجسمه‌ های منحصر به فرد، برای دکوراسیون مطب استفاده کنید تا از این جهت بتوانید فضا را صمیمی‌تر و گرم‌تر نشان دهید و ارتباط مستقیمی بین شما و مراجعه‌کنندگان به وجود بیاید.

اضافه کردن اکسسوری‌های مناسب

همان ‌طورکه در مطالب بالا ذکر کردیم، برای سرگرمی مراجعین خود می‌توانید با اضافه کردن اکسسوری‌های مناسب، موفق باشید. مثلاً می‌توانید از آکواریوم در مطب دندانپزشکی خود استفاده کنید. از این جهت می‌تواند فضای سالن انتظار مطب شما را جذاب‌تر نشان دهد و در ذهن مراجعین بسیار خوب جلوه کنید.

کاربرد درب اتوماتیک در مطب دندانپزشکی بسیار می‌باشد. به دلیل این‌که مطب‌ های دندانپزشکی یک جایگاه استریلیزه هستند پس نیاز است. که با استفاده از یک درب اتوماتیک فضای خود را از بیرون جدا کنند. همان ‌طورکه می‌دانید درب‌ های اتوماتیک می توانند کاربرد بسیاری در مطب ‌های دندانپزشکی داشته باشند. و از این جهت نیز می ‌توانند سالن انتظار را از بخش ‌های درمان جدا کنند تا در دیدرس بیمار نباشد.

همچنین می‌توانید میز منشی را به ‌‌عنوان یک جداکننده بخش دندانپزشکی از سالن انتظار در نظر بگیرید. تا از این جهت منشی بتواند به خروج و ورود بیماران نظارت داشته باشد. و آن‌ها را کنترل کند و یک فضای مناسب بین سالن انتظار و اتاق درمان در نظر گرفته شود.

متریال مناسب جهت استفاده در مطب دندانپزشکی

برای در نظر گرفتن طراحی مطب دندانپزشکی مواد و متریالی که قرار است از آن استفاده کنید، نقش بسیار مهمی را اجرا می‌کند. به دلیل این‌که با توجه به عملکرد فضاهای متنوع و در نظر گرفته‌شده‌ی مواد و متریال ممکن است اغلب از آلومینیوم و چوب استفاده شود. اگر بخواهید از فضای پلان باز در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی استفاده کنید. برای فضای بین اتاق ‌های درمان و سالن انتظار می‌توانید از آلومینیوم استفاده کنید. تا از این جهت بتواند حس تمیز بودن و استریل بودن را برای محیط به همراه داشته باشد.

زیرا مهم است که مطب دندانپزشکی بسیار استریلیزه باشد و بتواند پاکیزگی را به مراجعه‌کنندگان القا کند. در همین جهت می‌توانید برای سالن انتظار و فضای منشی از مواد و متریال چوب استفاده کنید. تا با به وجود آوردن یک حس گرما تعادل متقابلی بین فضاها برقرار شود.

چرا دندانپزشکان به بازاریابی مطب خود نیاز دارند؟

دنیای امروزی به سرعت در حال تغییر است. و بیماران مانند گذشته، برای پیدا کردن یک مطب دندانپزشکی خوب، تنها به پرس‌وجوهای شفاهی از دوستان و آشنایان اکتفا نمی‌کنند. همچنین، افزایش رقابت در دنیای‌دندانپزشکی نیز باعث شده تابسیاری از مطب‌هاوکلینیک‌های دندانپزشکی خالی از بیمار بوده و در جذب بیماران موفق عمل نکنند.

جالب است بدانید، مطب بسیاری از دندانپزشکان در بیشتر مواقع خالی است، در حالی که برخی دیگر وقت سرخاراندن نیز ندارند! به نظر شما چه‌چیزی موجب این تفاوت شده است؟ چه اقدامی باید انجام داد تا بیماران بیشتری به مطب مراجعه کنند؟
پاسخ تمام این پرسش‌ها تنها یک چیز است: بازاریابی دندانپزشکی!

بازاریابی یکی از ارکان بسیار مهم برای پیشرفت‌وموفقیت در بیشتر کسب و کارهااست که متاسفانه در کشور ما کمتر به آن پرداخته‌می‌شود. در واقع بازاریابی نه‌تنها از کسب‌وکارها جدا نیست، بلکه مکمل آن‌ها نیز می‌باشد. در این میان، دندانپزشکان و مطب‌های دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده. و به شدت به بازاریابی دندانپزشکی، به شکلی درست و اصولی نیاز دارند.

راهکارهای بازاریابی و تبلیغات مطب دندانپزشکی:

درست است که پیدا کردن یک دندانپزشک خوب کار سختی است؛ اما جلب اعتماد بیماران توسط یک دندانپزشک، به مراتب امری دشوارتر است. ازهمین‌رو، یکی از دغدغه‌های اصلی اغلب دندانپزشکان این است که بیشتر دیده‌شوند و بتوانند اعتماد مخاطبان را به خودجلب‌کنند.

چند مورد از استراتژی‌های جذب مشتری دندانپزشکی:

  • ۱. ایجاد وب‌سایت حرفه‌ای
  • ۲. استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  • ۳. بازاریابی محتوا
  • ۴. استفاده از تبلیغات محلی
  • ۵. ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه
  • ۶. بهبود تجربه بیمار
  • ۷. جمع‌آوری و نمایش نظرات بیماران
  • ۸. ایمیل مارکتینگ
  • ۹. استفاده از تکنولوژی‌های جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *