چگونه از شکسته شدن دندان آگاه شویم؟

شکستگی یا ترک دندان می تواند علائم مختلفی داشته باشد که یکی از مهم ترین آن ها درد شدید هنگام جویدن غذا و احتمالا در هنگام آزاد کردن فشار گاز گرفتن، و نیز احساس درد در هنگامی که دندان شما در معرض دماهای خیلی گرم یا خیلی سرد قرار می گیرد. میباشد، در بسیاری از موارد ممکن است درد به صورت مقطعی شدت بگیرد و دوباره متوقف شود و در نتیجه دندانپزشک نتواند به راحتی محل دندانی که باعث درد و ناراحتی است را تشخیص دهید.

چرا دندان ترک می خورد؟

عوامل بسیاری می تواند باعث شکستگی یا ترک خوردن دندان شود که مهم ترین آن عبارت است از:

  1. خرد کردن مواد سخت با دندان که می تواند باعث وارد آمدن فشار بسیار زیادی بر روی دندان شود.
  2. پر کردن دندان در حجم زیاد که می تواند باعث ضعیف شدن دندان شود.
  3. جویدن یا گاز گرفتن اجسام سخت مانند یخ،آب نبات، هسته میوه ها یا استخوان گوشت
  4. وارد آمدن ضربه محکم به چانه یا فک پایینی
  5. بیماری های لثه در صورتی که منجر به آسیب دیدگی استخوان شود. این عامل می تواند احتمال بروز شکستگی در محل ریشه دندان را نیز افزایش دهد.
  6. تغییرات ناگهانی دمای دهان

______________________________________________________________________________________________________________________________

شکستگی و ترک‌خوردگی دندان چگونه درمان می‌شود؟

حالت های بسیار زیادی از شکستگی و ترک خوردگی دندان وجود دارد. روش درمانی و نتیجه حاصل از آن برای دندان شما به نوع، موقعیت و شدت شکستگی یا ترک روی دندان بستگی دارد.

ترک های خطی

ترک های ریزی هستند که فقط قسمت خارجی مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. این ترک ها در دندان های بالغ، بسیار شایع هستند. ترک های خطی، حالت بسیار و کم عمق دارند و هیچ گونه دردی ایجاد نمی کنند، بنابراین در صورت بروز آن ها جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

شکستگی به صورت برآمدگی نوک تیز

هنگامی که یک تکه از سطح جونده دندان که اغلب در اطراف پرکردگی ها می باشد، دچار شکستگی می شود، بر آمدگی های نوک تیز به ندرت باعث آسیب دیدن مغز دندان می شوند و معمولا درد زیادی هم ایجاد نمی کنند. همچنین می توان محل شکستگی را مجددا پر کرد یا دندان آسیب دیده را روکش کرد تا در برابر آسیب دیدگی بیشتر محافظت شود.

شکستگی دندان

ترک خوردن دندان

به معنی آن است که یک ترک روی سطح جونده مینای دندان به صورت عمودی به سمت ریشه دندان امتداد پیدا کند. ممکن است این ترک خوردگی باعث جدا شدن دندان به قطعه های مجزا نشود. اما به تدریج به سمت پایین پایین پیشروی می کند. تشخیص زود هنگام ترک دندان اهمیت بسیار زیادی برای نجات آن دارد. اگر ترک خوردگی به داخل مغز دندان گسترش پیدا کرده باشد، ممکن است بتوان دندان را از طریق درمان ریشه ترمیم کرد و یک روکش برای جلوگیری از گسترش بیشتر ترک دندان بر روی آن قرار داد.

اما اگر ترک خوردگی به قسمت زیر خط لثه امتداد یافته باشد. این دندان دیگر قابل درمان نخواهد بود و باید آن را حفظ کرد، بلکه باید کشیده شود.

ترک خوردگی دندان

شکستگی دندان

شکستگی دندان غالبا در نتیجه پیشرفت کردن یک ترک خوردگی در طول مدت زمان زیاد به وجود می آید. شکستگی معمولا با یک ترک عمیق که دندان را به قطعه های مجزا تبدیل می کند، شناسایی می شود. دندان شکسته را نمی توان حفظ کرد، اما اینکه بتوان قسمتی از دندان شکسته را حفظ کرد یا نه به موقعیت و شدت ترک خوردگی که باعث شکستگی دندان شده است، بستگی دارد.

شکستگی عمودی ریشه دندان

شکستگی عمودی غالبا علائم  و نشانه های مشخصی ایجاد نمی کند و ممکن است. تا مدتی تشخیص داده نشود.

شکستگی ها عمودی ریشه دندان غالبا هنگامی تشخیص داده می شوند. که استخوان و یا لثه اطراف دندان دچار عفونت شود.درمان این نوع از شکستگی ممکن است از طریق کشیدن دندان  آسیب‌دیده انجام شود. اما در برخی از موارد می‌توان از جراحی اندودانتیک برای حفظ دندان آسیب‌دیده و حذف قسمت‌های شکسته آن استفاده کرد.

______________________________________________________________________________________________________________________________

چگونه می‌توان از شکستگی و ترک خوردن دندان جلوگیری کرد؟

اگرچه ترک خوردن دندان به‌طور کامل قابل پیشگیری نیست. اما با انجام برخی از اقدامات و رعایت چند نکته می‌توان حساسیت دندان در برابر شکستگی و ترک خوردن را تا حد زیادی کاهش داد:

  1. از جویدن مواد سخت مانند یخ، دانه‌های سفت ذرت و انتهای خودکار و مداد خودداری کنید.
  2. از شکستن و خرد کردن اجسام سخت با دندان خود اکیداً خودداری کنید.
  3. اگر در هنگام خواب، دندان قروچه دارید و دندان‌های خود را به روی هم فشار می‌دهید، از دندانپزشک بخواهید که یک محافظ دهانی یا وسیله مناسب دیگر برای محافظت از دندان‌های شما تجویز کند.
  4. هنگامی‌که ورزش‌های تماسی که احتمال برخورد در آن‌ها زیاد است، انجام می‌دهید حتماً از محافظ دهانی یا ماسک محافظ صورت استفاده کنید.

______________________________________________________________________________________________________________________________

شما می توانید تمامی محصولات را در فروشگاه آنلاین Dentalexpress خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *